Begeleiding middels routekaart!

Het afgelopen half jaar hebben een aantal medewerkers een opleiding gevolgd voor coaching in de fitness. Fitpunt heeft daarvoor een nieuw systeem in gebruik genomen, waardoor er nog gerichter met iedereen naar hun doel kan worden gewerkt!
We doen dit door middel van een routekaart. Aan de hand van deze kaart geven we nieuwe leden en bestaande leden meer houd vast in onze begeleiding en sportafspraken. Zo gaan we iedereen nog effectiever naar hun doel te begeleiden. De routekaarten komen in de club te hangen. Vraag gerust om meer informatie bij een fitness-coach of de balie.
Doordat we een nieuw systeem zijn gaan gebruiken, kun je meer mailberichten van ons verwachten. Mail over het sporten, maar ook bijvoorbeeld over je 100ste bezoek.
Wil je op een ander e-mailadres de nieuwsbrief ontvangen, laat deze bij de balie aanpassen.

Cursus Zeker Bewegen binnenkort van start!

Wil je ook weer veilig, in balans en actief kunnen leven? Meld je dan nu aan voor de nieuwe cursus Zeker Bewegen Hengelo!

Het drukke verkeer, opstapjes en ongelijke grond zijn ongemakken die horen bij een actief leven. Om ervoor te zorgen dat jullie toch goed voorbereid te zijn, na een lange periode mogelijk weinig gedaan te hebben, organiseert Zeker Bewegen Hengelo een nieuwe cursus voor geïnteresseerden.

Zeker Bewegen is een beweegprogramma speciaal voor 60-plussers, met als doel hen te stimuleren om structureel deel te nemen aan sport- en beweegactiviteiten. Deelnemers volgen één les per week en daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van de fasiliteiten 10 weken lang. Met een vaste groep krijgen zij oefeningen aangeboden die hun stabiliteit en mobiliteit vergroten, hun spieren versterken en hen veilig leren vallen en weer opstaan. De lessen duren een uur, worden rustig opgebouwd en gegeven door ervaren instructeurs. Het programma is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door Fitpunt en wordt ondersteund door onder andere de Gemeente Hengelo en Wijkracht.

We starten op maandag- en dinsdagochtend een groep op. We hanteren een maximale groepsgrootte van 14 deelnemers. De eerste les start op 25 april a.s. Om eventuele bezwaren van binnen sporten weg te nemen zij vermeld dat onze ruimtes mechanisch geventileerd worden.

Iedereen doet de oefeningen – gebaseerd op herkenbare dagelijkse situaties – op eigen niveau en merkt al snel resultaat in de praktijk. De deelnemers doen sociale contacten op, voelen zich fitter en energieker. Ze hebben meer spierkracht, een betere conditie en een gezond(er) gewicht en ervaren meer mentale rust en vertrouwen in de eigen beweegmogelijkheden. Ook eventuele valangst neemt af, doordat men leert hoe een val te breken, zodat deze geen of minder nare gevolgen heeft.

Hans Kerkhof – één van de eerste deelnemers – is erg enthousiast en volgt nog steeds wekelijks met veel plezier de lessen. ‘Door het programma voel ik me een stuk soepeler, vooral bij het opstaan vanaf de grond merk ik een groot verschil. Ook ben ik minder bang om te vallen en mocht ik toch uitglijden, dan weet ik precies wat ik wel en niet moet doen’.

Aanmelden kan door te bellen naar 074- 242 12 10 of een mail te sturen naar info@zekerbewegenhengelo.nl

Meer informatie te vinden op www.zekerbewegenhengelo.nl

Op zondag 30 mei a.s. organiseren wij een 12 km wandeltocht.

Deze wandeltocht is weer uitgezet door de Hengelose Wandel Unie, de route is aangegeven met pijlen, bovendien krijg je een routekaart mee. Er kan gestart worden tussen 09:30 en 10:30 uur vanuit Deurningen. d

Introducés zijn welkom om mee te wandelen. Er zijn geen kosten aan verbonden, je hoeft je alleen maar aan te melden via info@fit-punt.nl en daarbij aan te geven met hoeveel personen je gaat wandelen en vanaf welk tijdstip!

Rondje Fitpunt

Rondje Fitpunt is een soort trimparcours met 10 sportopdrachten, dit parcours start bij Fitpunt. Je volgt een route met opdrachten, die worden aangegeven op formulieren die we hebben opgehangen. Dit kun je alleen doen, maar ook met het hele gezin.

Het rondje start bij het sport- en gezondheidscentrum Fitpunt, PC Hooftlaan 50 te Hengelo.

Zondag 24 januari zullen we het rondje wijzigen met nieuwe sportopdrachten.

Veel plezier en succes!

Ashtanga Yoga

Zondag 29 november organiseren we een extra Yoga les. Een 1,5 durende les die om 10:00 uur start. Leden kunnen hier aan deelnemen en deze les reserveren in de app.

Ashtanga Yoga

Power Yoga is een yoga variant die redelijk bekend is. Deze lessen zijn uitdagend en vaak krachtiger dan bijvoorbeeld Hatha Yoga. Vaak zit er een flow in de houdingen en krijgen deelnemers het goed warm tijdens de les. Ashtanga Yoga is de yoga variant waar de Power Yoga uit ontstaan is. Ashtanga betekent letterlijk acht ledematen. Het verwijst naar de acht ‘takken’ die binnen yoga worden onderscheiden, daarvan zijn de fysieke asana’s er één.  Ashtanga Yoga maakt gebruik van vaststaande series van opeenvolgende houdingen. De houdingen lopen dynamisch in elkaar over.

Bij Ashtanga gebruik je een bepaalde ademtechniek die Ujjayi wordt genoemd. Verder zijn de 3 bandha’s belangrijk; plekken in je lichaam waar je tijdens het ademen je energie naar toestuurt én die je vasthoudt door aanspanning van de spieren. Wie vaker Ashtanga yoga beoefent ontwikkeld kracht, flexibiliteit, stressbeheersing en innerlijke rust.

Wandel je Fit

In de afgelopen 10 weken werd op meerdere dagen vanaf Fitpunt gewandeld. De tien weken zitten er op en we hebben goed nieuws! Wandel je Fit gaat na 27 november a.s. gewoon door en wordt opgenomen in ons lesrooster! Het betreft de volgende dagen en tijdstippen: maandag 18:10 uur, dinsdag 10:00 uur en vrijdag 17:45 uur.

Vanaf 27 november kun je je ook voor deze lessen via ons reserveringssysteem opgeven.

Ben je vergeten wat het programma ook al weer inhoudt, kijk dan hier:  https://fit-punt.nl/event/wandel-je-fitness-start-21-september-2020/

Volledige Aanbod.

Beste sporters,

Wat zijn we blij dat we weer groepslessen mogen geven! Tevens zijn we zeer tevreden over de stappen die we hebben gezet om te kunnen werken aan inspanning en ontspanning. Tot op heden hebben we geen verspreiding van het coronavirus binnen Fitpunt gehad en dat willen we graag zo houden.

Hoe bezoek je Fitpunt:

–           reserveer je bezoek

–           kom niet eerder dan 5 minuten voor aanvang van de les of je training

–           betreed en verlaat de achterste zaal via het schoolplein!!

–           desinfecteer je handen

–           gebruik de kleedkamers en de kasten in de trainingsruimtes als garderobe

–           volg de looproutes

–           gebruik een eigen handdoek tijdens het sporten en de desinfectiedoekjes om de materialen schoon te maken

–           houd 1,5 meter afstand tot de andere sporters

Wij zorgen voor ventilatie, looproutes, voldoende desinfectiemiddelen en -doekjes en maken regelmatig extra schoon.

Update 4 november 2020

Beste leden,
In de loop van de avond krijgen jullie een update van ons per E-mail. Blijf je training en lessen gewoon reserveren. We maken de groepslessen individueel. Blijf fit en we blijven samen werken aan onze conditie.
Vriendelijke groet,
Marc Haagsma

Power Yoga

Zoals de naam al doet vermoeden, zit in deze yogalessen meer kracht. Asana’s krijgen een verdieping door ingewikkelder varianten wat extra kracht en/of flexibiliteit vereist. De asana’s staan vaker in een serie voor flow, waarbij pittigere overgangen als planking worden gebruikt. Ondanks de extra kracht is deze les ook voor beginners te volgen, er zijn veel alternatieven om de asana’s op eigen niveau aan te passen.

Bij de power yogalessen kunnen ademhalingsoefeningen geïntegreerd worden en is er een afsluiting met muziek en visualisatie voor meer ontspanning.

Lestijden:

  • Woensdag 19:00 uur
  • Vrijdag 09:00 uur

Klik hier voor ons totale Body & Mind aanbod.

Verschil tussen conditie en uithoudingsvermogen.

Eigenlijk is het heel simpel. Uithoudingsvermogen is een onderdeel van conditie. Conditie bestaat uit nog 4 onderdelen: kracht, lenigheid, coördinatie en snelheid.

Veel mensen duiden conditie aan met het niet buiten adem zijn. Hier bedoelen ze eigenlijk mee dat hun uithoudingsvermogen ofwel hart- en longfunctie het aankunnen om niet buiten adem te komen. Toch hebben de andere vier onderdelen ook invloed op het niet buiten adem zijn.

Je uithoudingsvermogen train je specifiek bij Fitpunt door aan

  • spinning,
  • circuit,
  • dans,
  • bokszaktraining en
  • hiit-circuit te doen.

Dit geldt ook voor een specifieke training op een cardio toestel! Ook bij de body pump wordt “cardio” steeds meer onderdeel van de training.

Binnenkort gaan we wat dieper in op uithoudingsvermogen.

Page 1 of 61 2 3 6